lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Als een werknemer ziek wordt en niet kan werken, brengt dat zowel voor de werknemer als de werkgever uitdagingen met zich mee. Het proces van ziekmelding en re-integratie vereist zorgvuldige afweging van zowel juridische verplichtingen als menselijke belangen.

In dit artikel bekijken we wat werkgevers volgens de wet moeten doen als een werknemer ziek is, en geven we praktische stappen om te helpen bij het omgaan met eventuele conflicten die kunnen ontstaan door ziekte van een werknemer.

Ziekmelding en re-integratie

Wanneer een werknemer ziek is en niet kan werken, is het gebruikelijk om zich ziek te melden bij de werkgever. Dit is niet in de wet geregeld, maar meestal vastgelegd in de arbeidsovereenkomst of het verzuimreglement dat binnen het bedrijf van toepassing is. Dit meldingsproces kan verschillen afhankelijk van de interne procedures van het bedrijf, maar omvat meestal het informeren van de direct leidinggevende of de HR-afdeling.

Re-integratie is het proces waarbij een zieke werknemer terugkeert naar zijn of haar werkplek. Dit kan een geleidelijk proces zijn, aangepast aan de ernst van de ziekte en de mogelijkheden van de werknemer. Helaas verloopt re-integratie niet altijd vlekkeloos. Medische complicaties, meningsverschillen over passend werk of communicatieproblemen tussen werkgever en werknemer kunnen obstakels vormen.

Wettelijke verplichtingen als werkgever

Werkgevers hebben wettelijke verplichtingen ten aanzien van zieke werknemers, zoals het aanpassen van het werk, het bieden van passend werk, of het ondersteunen bij het vinden van passend werk bij een andere werkgever.

Werkgevers moeten ook zorgen voor het bijhouden van het re-integratiedossier. Daarin wordt vastgelegd wat er moet gebeuren tijdens de re-integratie en hoe dat wordt uitgevoerd.

Als werkgever ben je verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen die adviseert over de begeleiding van je zieke werknemer en zorgt voor de benodigde adviezen die onderdeel uitmaken van het re-integratiedossier. De bedrijfsarts moet binnen zes weken na de ziekmelding worden ingeschakeld voor het opstellen van de probleemanalyse, het eerste onderdeel van het re-integratiedossier.

Lees hier meer over de begeleiding door de bedrijfsarts en het bijhouden van het re-integratieverslag.

Omgaan met conflicten

Heb je een zieke werknemer en verloopt de re-integratie niet goed? Of er is onenigheid over de ziekmelding? Hier zijn een paar stappen die je als werkgever kunt overwegen:

  • Communicatie en gesprek

    Probeer eerst een open en eerlijk gesprek aan te gaan met de zieke werknemer. Vraag naar de redenen waarom de re-integratie niet goed verloopt of waarom er onenigheid is over de ziekmelding. Luister naar het perspectief van de werknemer en probeer tot een gezamenlijke oplossing te komen.
  • Mediation

    Is er sprake van een conflict tussen de werkgever en de werknemer over de re-integratie of de ziekmelding? Dan kan het nuttig zijn om een mediator in te schakelen voor het vinden van een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Adviseert de bedrijfsarts om een mediator in te schakelen, dan is het verstandig om dat advies op te volgen. Doe je dat niet en stagneert de re-integratie dan loop je het risico dat UWV na twee jaar een loonsanctie oplegt.
  • Re-integratieplan aanpassen

    Als de re-integratie niet goed verloopt, kan het nodig zijn om het re-integratieplan aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat er andere taken worden toegewezen die beter aansluiten bij de mogelijkheden van de werknemer, of dat de re-integratie inspanningen worden uitgebreid naar het zoeken van passend werk buiten het bedrijf. In het laatste geval blijft de werknemer recht houden op terugkeer in de eigen functie, of een andere passende functie als dat op een later moment in de re-integratie toch mogelijk is.
  • Goede begeleiding

    Zorg er tijdens het re-integratieproces voor dat je regelmatig contact hebt met de werknemer. Bespreek hoe het gaat en wat er moet gebeuren. Het is voor jullie beiden van belang dat gedaan wordt wat nodig en mogelijk is om de werknemer zo optimaal mogelijk te laten re-integreren. Dat kan voor een werknemer een belastend traject zijn, naast de gezondheidsproblemen en behandeling. Ook hier is van belang om goed te luisteren naar eventuele problemen die een werknemer ervaart. De adviezen van de bedrijfsarts zijn een belangrijk hulpmiddel. Ook kan een arbeidsdeskundige worden ingeschakeld om te adviseren over mogelijk passend werk, of een re-integratiebureau als de re-integratie inspanningen uitgebreid moeten worden naar buiten het bedrijf.
  • Second opinion of deskundigenoordeel

    Ontstaat er onenigheid over hoe de re-integratie moet worden uitgevoerd en is je werknemer of ben je het niet eens met de adviezen van de bedrijfsarts, dan kan een second opinion van een andere bedrijfsarts (als de werknemer het niet eens is met het advies over de beperkingen), of een deskundigenoordeel van UWV uitkomst bieden.

Juridisch advies kan uitkomst bieden

Re-integratie van zieke werknemers kan een complex, uitdagend en langdurig traject zijn. Daarbij is het voor jou als werkgever soms lastig om te bepalen wat voor jouw situatie de beste acties zijn. Ben je verzekerd bij ARAG? Neem dan contact met ons op.

Niet verzekerd? Wel hulp!

ARAG helpt je met rechtshulp on demand.

✓ Binnen 24 uur juridische hulp
✓ Tegen een vast, scherp tarief
✓ Geen verzekering of abonnement nodig