Verplichtingen als werkgever bij zieke werknemer
Leestijd: 1 minuut
Je hebt wettelijke verplichtingen als je werknemer ziek is. Ook je werknemer heeft verplichtingen. Samen ben je verantwoordelijk om er alles aan te doen om te voorkomen dat je werknemer blijvend arbeidsongeschikt wordt.
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van het re-integratietraject. Er zijn een aantal verplichtingen.
Een bedrijfsarts begeleidt je werknemer
- Beoordeel of je werknemer arbeidsongeschikt is
- Schat de duur van het herstel in en wat hiervoor nodig is
- Adviseert over terugkeer in eigen functie of mogelijk (tijdelijk) passend werk
- Adviseert over wat nodig is zodat je werknemer het eigen of passend werk kan uitvoeren
Werkhervatting van je werknemer bevorderen
Het is jouw taak er alles aan te doen om je werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Het uitgangspunt is terugkeer in de eigen functie. Als dat niet lukt moet je kijken of je passend werk hebt. Als er geen passend werk is, moet je je werknemer helpen bij het vinden van een andere werkgever. Hiervoor wordt vaak een re-integratiebureau ingeschakeld.
Houd alles bij in het re-integratieverslag
Het verloop van het ziekteverzuim van je werknemer houd je bij in een re-integratieverslag. Ook moet je de probleemanalyse van de bedrijfsarts hieraan toevoegen en het plan van aanpak. Hierin wordt vastgelegd wat het doel is van de re-integratie en wat er moet gebeuren. De volgende onderwerpen komen aan bod in het re-integratieverslag: