
Werknemer ontslaan wegens disfunctioneren: wat moet u doen?
2 maart 2023 | Leestijd: 1 minuut
Iedere werkgever kan ermee te maken krijgen: een werknemer die zijn werk niet (meer) naar behoren uitvoert. Soms blijkt een nieuwe medewerker toch niet goed in een functie te passen. Of gaat het juist om een ervaren kracht die na jaren trouwe dienst steeds meer steken laat vallen. Als op gegeven moment het bedrijfsbelang in het geding komt, wilt u als ondernemer afscheid kunnen nemen van zo’n niet functionerende medewerker. Hoe u dat moet aanpakken, leest u in dit artikel.
Om een werknemer te ontslaan, zult u zich tot de kantonrechter moeten wenden. Die toetst of u voldoende gedaan hebt om het disfunctioneren van de werknemer aan te pakken. Daarbij moet u zorgvuldig te werk gaan om te voorkomen dat het ontslagverzoek wordt afgewezen. Sowieso moet u met een disfunctionerende medewerker eerst de volgende stappen doorlopen:
• Breng de werknemer tijdig op de hoogte van uw ontevredenheid;
• Geef de werknemer de mogelijkheid om zijn functioneren te verbeteren;
• Herplaats de werknemer in een andere functie of bied hem scholing aan, zodat hij zijn functie naar behoren kan uitvoeren.
Aandachtspunten bij aanpak disfunctionerende medewerker
Om indien nodig een ontslagverzoek te kunnen indienen, is het belangrijk om in het voortraject met de betreffende medewerker een aantal dingen in het achterhoofd te houden:
-
Bouw een dossier op
Wacht niet te lang met het aankaarten van de problemen bij de werknemer. Zorg dat u er bovenop zit en voorkom dat de situatie verslechtert. Houd regelmatig functioneringsgesprekken, waarbij u de problemen in kaart brengt. Maak een schriftelijk verslag van de gesprekken, laat de werknemer deze lezen en ondertekenen. Geef de werknemer de mogelijkheid om het verslag aan te passen, als hij het niet eens is met de manier waarop het genoteerd staat. Eventueel kunt u de gesprekken met toestemming van de werknemer opnemen, om discussie over wat er wel en niet gezegd is te voorkomen. -
Wees flexibel en behulpzaam
Niet alleen de werknemer moet zich aanpassen, ook u moet zich flexibel opstellen. Een werkgever die zich passief opstelt en alleen maar de fouten van werknemer registreert in een dossier, hoeft niet te rekenen op begrip van de kantonrechter. Bied de werknemer een concreet plan van aanpak aan, met duidelijke doelen om naartoe te werken. Geef de werknemer voldoende sturing in het behalen van deze doelen en stel een duidelijke einddatum vast. Evalueer het plan van aanpak regelmatig. Blijft de werkgever ongeschikt voor zijn functie? Bekijk dan of het mogelijk is om de werknemer bij te scholen. Is dat niet mogelijk, bekijk dan of er mogelijkheden zijn voor herplaatsing. Wellicht is de werknemer in een andere functie beter op zijn plek. -
Zorg voor een objectieve beoordeling
Voorkom de schijn van onpartijdigheid en zorg dat er een onafhankelijke partij is die samen met u het functioneren van je werknemer beoordeelt. Bijvoorbeeld een externe arbodienstverlener.
Door het volgen van bovenstaande stappen, bouwt u een overtuigend dossier op en toont u aan dat u genoeg gedaan hebt om de werknemer kansen. Daarmee vergroot u de kans dat de kantonrechter akkoord gaat met een ontslagverzoek.