Wettelijke betalingstermijn
Wat is de wettelijke betaaltermijn waarin een factuur betaald moet zijn?
Leestijd: 1 minuut
Regelgeving betalingstermijn
Uw product of dienst is geleverd aan een ondernemer of de overheid. Hoe zit het met de betaling van de factuur? Binnen de EU-lidstaten zijn hiervoor gelijke regels. Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn.
De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen:
- Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn
- In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken
- Als u wilt dat de termijn nog langer duurt, moeten u en uw klant aan kunnen tonen dat het voor beide partijen niet nadelig is
Uw klant betaalt niet op tijd
Dat betekent dat u de wettelijke rente bij het factuurbedrag mag optellen. De rente berekent u vanaf de dag dat de betaaltermijn is geëindigd tot aan het moment dat de klant betaald heeft. De overheid bepaalt de hoogte van de wettelijke rente.
Wettelijke betaaltermijn voor consumenten
U bepaalt zelf de betaaltermijn voor uw consumenten. Dit moet u in uw algemene voorwaarden of het contract vermelden. Betaalt uw klant niet? Stuur een brief met daarin een betalingstermijn van 14 dagen. Vergeet niet te vermelden hoeveel incassokosten erbij komen als de klant niet binnen de termijn betaald heeft. Wanneer de klant niet heeft betaald na 14 dagen moet hij ook de incassokosten betalen.
Spelregels voor bedrijven
- Spreek samen af binnen hoeveel tijd het bedrijf betaalt
- Heeft u niets afgesproken? Dan moet het bedrijf u binnen 30 dagen betalen. Dat is de wettelijke betalingstermijn
- Betaalt uw klant niet op tijd? Volg dan de incassoprocedure uit uw algemene voorwaarden
Spelregels voor de overheid
- De overheid moet u binnen 30 dagen betaald hebben