Wettelijke betalingstermijn
Wat is de wettelijke betaaltermijn waarin een factuur betaald moet zijn?
Leestijd: 1 minuut
Regelgeving betalingstermijn
Je product of dienst is geleverd aan een ondernemer of de overheid. Hoe zit het met de betaling van de factuur? Binnen de EU-lidstaten zijn hiervoor gelijke regels. Als je niets afspreekt met je klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn.
De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen:
- Spreekt je niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn
- In een overeenkomst mag je een termijn van maximaal 60 dagen afspreken
- Je kunt een kortere betaaltermijn afspreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen
Je klant betaalt niet op tijd
Dat betekent dat je de wettelijke rente bij het factuurbedrag mag optellen. De rente bereken je vanaf de dag dat de betaaltermijn is geëindigd tot aan het moment dat de klant betaald heeft. De overheid bepaalt de hoogte van de wettelijke rente.
Wettelijke betaaltermijn voor consumenten
Je bepaalt zelf de betaaltermijn voor je consumenten. Dit moet je in je algemene voorwaarden of het contract vermelden. Betaalt je klant niet? Stuur een brief met daarin een betalingstermijn van 14 dagen, ingaande de dag na ontvangst van dit bericht. Vergeet niet te vermelden hoeveel incassokosten erbij komen als de klant niet binnen de termijn betaald heeft. Wanneer de klant niet heeft betaald binnen deze 14 dagen, dan moet hij ook de incassokosten betalen.
Spelregels voor bedrijven
- Spreek samen af binnen hoeveel tijd het bedrijf betaalt
- Heb je niets afgesproken? Dan moet het bedrijf je binnen 30 dagen betalen. Dat is de wettelijke betalingstermijn
- Betaalt je klant niet op tijd? Volg dan de incassoprocedure uit je algemene voorwaarden
Spelregels voor de overheid
- De overheid moet je binnen 30 dagen betaald hebben