Hanna procedeert tegen aannemer: ‘Hij heeft alles verprutst’
De tuin van Hanna was toe aan een flinke opknapbeurt. Daarom riep ze hulp in van een aannemer. Alles voor de tuinverbouwing leek in kannen en kruiken, tot de aannemer het werk en daarmee de tuin van Hanna flink verprutste. Hanna benaderde ARAG en samen met jurist Charlotte Stassen begon ze een procedure. Hoe dat verliep, lees je in dit verhaal.
Het was de bedoeling dat de tuin van Hanna een volledige renovatie onderging. Het leggen van nieuwe tegels, het aanpakken van de elektra en het plaatsen van een andere schutting. Al met al een flinke klus die Hanna graag uitbesteedde. Ze vroeg daarom verschillende offertes op. Niet lang daarna werd ze door een kennis gewezen op een aannemer die de klus waarschijnlijk ook voor haar kon klaren.
Het offertetraject
Deze aannemer gaf een grove schatting van de kosten. Hij gaf mondeling aan dat hij in staat was om de tuin van Hanna grondig aan te pakken. Een offerte volgde en zodra Hanna daar akkoord op gaf kon de grote tuinverbouwing beginnen. Afgesproken was dat ze zelf moest zorgen voor de aanschaf van de materialen. “De aannemer zou in juli langskomen om alles door te spreken, maar ik heb niks meer van hem vernomen. Ik kon hem moeilijk bereiken, daarom besloot ik om verschillende keren contact via de app met hem op te nemen. Door drukte reageerde hij laat of soms niet op mijn berichten”, vertelt Hanna. “Ik voelde toen al dat er iets niet helemaal lekker zat.”
Tip van Charlotte: | Voorkom problemen door alle communicatie schriftelijk vast te leggen. Zorg ervoor dat een aannemer dit ook doet. Mocht het fout gaan, dan heb je weinig aan een mondelinge overeenkomst. |
Gebrek aan communicatie
“Zoals afgesproken stond hij op een dag in augustus op de stoep om zijn werkzaamheden te starten. Na het leegruimen van de tuin begon hij excuses te bedenken. Zo vertelde hij onder andere dat hij niet wist dat ik voor keramische tegels had gekozen. Daardoor moest volgens hem nog een cementlaag tussen het zand en de tegels. En daar had hij dan weer geen rekening mee gehouden. Hij vertelde dat er een extra container moest komen voor afval. Uit fatsoen heb ik toen nog gevraagd of wij daar extra voor moesten betalen. Wel maakten we de afspraak dat ik niet voor het hele bedrag wilde opdraaien, omdat hij zich had verrekend. Tussendoor vroeg hij ook hoe ik de schutting geplaatst wilde hebben. Uiteindelijk plaatste hij de bamboeschutting op zijn kop, waardoor hij vol liep met water.”
Tip van Charlotte: | Heb je nog niet de gehele aanneemsom betaald aan de aannemer en ben je niet tevreden over zijn werkzaamheden? Betaal het overige gedeelte (nog) niet. Hiermee heb je een voorsprong om af te dwingen dat de werkzaamheden naar jouw tevredenheid worden afgemaakt of hersteld. |
Van kwaad tot erger
Al snel ging het van kwaad tot erger: Hanna beseft dat ze een conflict heeft met haar aannemer. “Hij kwam opeens niet meer opdagen en er was geen contact meer met hem te krijgen”, vertelt Hanna. De aannemer komt zijn afspraken niet na en veroorzaakt ook flinke schade. “Van de tegels tot de schutting: alles was verkeerd aangelegd. Hij vroeg in die periode ook om extra geld. “Ik kreeg opeens een factuur voor de volledige kosten voor de huur van de extra container. Terwijl we eerder hadden afgesproken dat we de extra kosten zouden delen. Mijn tuin zag er niet uit en toen ik hem benaderde om alles te herstellen, kreeg ik helemaal geen reactie meer. Ik heb gebeld, gemaild en geappt. Met nul resultaat.”
Tip van Charlotte: | Maak foto’s van de schade en bewaar appjes en mailtjes waarin je de schade bespreekt met de aannemer. |
In gebreke stellen
Hanna was bang dat de aannemer de klus niet meer voor haar ging klaren, laat staan de veroorzaakte schade ging oplossen. Daarom besloot ze om ARAG te bellen. “In eerste instantie vertelde ARAG mij dat ik zelf de aannemer in gebreke moest stellen. Hiervoor kon ik gebruik maken van een voorbeeldbrief op de website. Dat heb ik gedaan, maar ook daar kreeg ik geen reactie op. De officiële termijn die ik in de brief had opgenomen was verlopen. Vanaf toen werd ik door Charlotte bijgestaan.”
In eerste instantie vond Hanna het vreemd om zelf een brief te schrijven. Charlotte legt uit hoe dit zit: “Wij adviseren onze klanten om zelf een brief te schrijven. Nadat de brief is verstuurd merken wij dat de klant er in een aantal gevallen prima uitkomt met de aannemer. Op die manier blijft de onderlinge relatie het beste. Zodra de klant geen reactie krijgt of de aannemer afwijzend reageert, is het vaak beter dat de zaak via een jurist verloopt. Dit ging ook zo in deze zaak. Hanna kreeg geen reactie waarna ik de aannemer namens haar opnieuw in gebreke heb gesteld. Vanaf dat moment liep het contact via mij in plaats van rechtstreeks via Hanna”, vertelt Charlotte.
Tip van Charlotte: | Overleg met de jurist over de te nemen stappen richting de aannemer. Als de jurist je adviseert zelf een brief te sturen, neem hierin dan een duidelijke termijn op waarbinnen de aannemer moet reageren op de brief en een termijn waarbinnen je wilt dat de gebreken zijn hersteld. De volgende voorbeeldbrief kun je hiervoor gebruiken. Mocht je binnen de gestelde termijn geen of een afwijzende reactie ontvangen, neem dan contact op met de jurist. |
Inschakelen van een expert
Ondertussen was de tuin van Hanna nog altijd een “zandbak”. “Ik had niet gedacht dat de hele procedure zo lang zou duren. Charlotte had mij hier van te voren gelukkig al wel voor gewaarschuwd”, zegt Hanna. “Zo’n zaak kan lang duren en in dit geval kregen we pas reactie van de aannemer toen hij een advocaat had gevonden. Samen met zijn advocaat probeerde hij om de kosten tegenover elkaar weg te strepen. Daar zijn wij niet mee akkoord gegaan, omdat Hanna al een flink bedrag had betaald dat niet opwoog tegen de schade. Om aan te tonen dat de schade groter was dan het nog te betalen bedrag, schakelden we een onafhankelijk expert in”, vertelt Charlotte.
Hanna was zelf aanwezig toen de expert haar tuin kwam beoordelen. Ook de aannemer was er. “Dat was wel even slikken. Hoe kon ik deze man nog serieus nemen en niet uit mijn slof schieten? Voor de expert was snel duidelijk dat deze aannemer flink wat schade had toegebracht aan mijn tuin. Ik hoorde hem meerdere keren zeggen dat het echt prutswerk was”, zegt Hanna.
Tip van Charlotte: | Het is belangrijk om net als Hanna aanwezig te zijn tijdens de beoordeling van een expert. Zo krijg je de kans om je verhaal te doen en kan de expert je standpunt meenemen in zijn expertiserapport. |
De schade herstellen
Na het bezoek van de expert bleek dat de schade nog groter was, dan Hanna in eerste instantie dacht. “Het rapport van de expert ontvingen we drie weken later en stuurden we door naar de aannemer. Ook daar kregen we pas laat een reactie op. Inmiddels was het half december toen ik de aannemer sommeerde om de volledige schadevergoeding en de kosten voor de expert te betalen. Pas weken later kregen we een brief van zijn advocaat. De aannemer wilde zelf herstelwerkzaamheden uitvoeren”, vertelt Charlotte.
Tip van Charlotte: | De gebreken aan de werkzaamheden van de aannemer en de veroorzaakte schade mogen pas worden hersteld nadat het expertiserapport binnen is en de jurist aangeeft dat je een ander bedrijf mag inschakelen voor het herstellen van de schade en/of het afmaken van de werkzaamheden |
Geen vertrouwen meer
Voor Hanna is dat te laat. Het geschil met de aannemer is inmiddels groot en haar vertrouwen in de aannemer is volledig weg. Hij is nooit meer aan het werk gegaan en zijn gereedschap lag nog in haar tuin. Tot de aannemer aangaf dat hij de spullen op wilde halen. “Via een e-mail heb ik aangegeven dat ik de spullen voor het huis ging neerzetten, zodat hij ze kon komen ophalen. Hij reageerde daar in eerste instantie ook niet op. Later heb ik een dag afgesproken dat ik de spullen aan de straat zette. Daar heb ik foto’s van gemaakt en mijn vriend heeft die foto’s toen naar de aannemer doorgestuurd. Hij reageerde op dat bericht met een tegendatum waarop hij wilde langskomen. We zijn daar niet mee akkoord gegaan. Uiteindelijk heeft hij zijn spullen opgehaald.”
Daar kwam bij dat Hanna na het rapport van de onafhankelijk expert eindelijk op zoek kon naar een nieuwe aannemer om de herstelwerkzaamheden uit te voeren. Hanna vond snel een andere aannemer. “Die kwam zijn afspraken na en maakte mijn tuin perfect af.” Eind goed al goed? Zover was het voor Hanna helaas nog niet. De aannemer wilde het schadebedrag namelijk niet vergoeden. “Toen besloten we om de rechter te laten beslissen of de aannemer moet betalen. Hij ontving begin juni een dagvaarding voor de rechtbank”, legt Charlotte uit.
Wachten op de rechtbank
Inmiddels is het verzoek voor de zitting ingediend bij de rechtbank. “Op dat moment kreeg ik vanuit ARAG de keuze om zelf een advocaat te kiezen, of om de procedure samen met Charlotte voort te zetten. Conform de polisvoorwaarden is het namelijk in sommige zaken mogelijk om zelf een advocaat te kiezen. Ik heb voor het tweede gekozen. Ik vond het contact met Charlotte altijd heel prettig en ze wist precies wat er allemaal was gebeurd. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij mij gaat helpen om mijn recht te halen”, zegt Hanna.
Dit verhaal krijgt een vervolg, want de wederpartij gaat niet akkoord met het laatste schikkingsvoorstel van Hanna en Charlotte. De zaak komt in het najaar voor. De rechter moet uiteindelijk bepalen of de aannemer het volledige bedrag aan Hanna moet betalen.
Tip van Charlotte: | Net als in de zaak van Hanna tegen de aannemer kan zo’n procedure lang duren. Heb geduld. Leg alles goed vast door middel van fotomateriaal en bewaar schriftelijke communicatie met de aannemer. En volg de adviezen van de jurist op. |
Dit ervaringsverhaal is waargebeurd. Om privacy redenen is gekozen voor een fictieve naam van de cliënt
Charlotte Stassen is sinds 1 augustus 2021 werkzaam als jurist algemeen verbintenissenrecht bij ARAG. In haar werk helpt ze dagelijks veel klanten met het oplossen van hun problemen.
"Naast het juridisch behandelen van de zaak vind ik het belangrijk om een luisterend oor te bieden aan mijn klanten. Het persoonlijke contact met klanten en de diversiteit van problemen waarmee ik klanten kan helpen maken het werken bij ARAG voor mij dan ook erg interessant."