5 x problemen met een huurwoning: gebruik deze tips
Leestijd: 1 minuut
Voor een groeiende groep Nederlanders is het lastig om een geschikte woning te vinden. Zowel koopwoningen als betaalbare huurwoningen zijn schaars. Net als kopers stuiten huurders regelmatig op problemen. De meest voorkomende zetten wij voor je op een rijtje.
1. Gebreken huurwoning
Tocht, lekkage, schimmel of kapotte kozijnen: zomaar een paar voorbeelden van gebreken aan een huurwoning. Voor sommige van deze gebreken is de verhuurder verantwoordelijk. Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud van de woning. Als je zelf de schade, zoals een lekkage veroorzaakt, dan moet je de kosten vaak zelf vergoeden.
Meld een gebrek altijd zo snel mogelijk bij de verhuurder. Doe dit altijd schriftelijk, bijvoorbeeld via email. Stuur foto’s of ander bewijs mee van het gebrek. Doe je dit niet, dan kan de verhuurder jou aansprakelijk stellen voor de schade die ontstaat omdat het nderhoudsgebrek niet op tijd is gerepareerd of opgelost.
Als een huurwoning slecht is onderhouden en de huurbaas lost het probleem niet op, dan kan de huurder om een tijdelijke huurverlaging vragen via de huurcommissie. Hoeveel huurverlaging je kunt vragen hangt af van de ernst van het gebrek. Dit kan je nagaan in het Gebrekenboek van de Huurcommissie.
2. Geen of onjuiste afrekening servicekosten
Je hebt elke maand een voorschot betaald voor servicekosten. Je hebt heel zuinig geleefd en hoopt geld terug te krijgen, maar stuurt de verhuurder jou geen afrekening? Of stuurt de verhuurder jou een afrekening die niet klopt?
Krijg je geen afrekening binnen een half jaar na het einde van het jaar? Of ben je het niet eens met de afrekening? Dan kan je de verhuurder om een onderbouwing vragen. Als je er samen niet uitkomt, dan kan je naar daar de huurcommissie om de afrekening te krijgen of jouw afrekening te laten controleren.
3. Conflict met een verhuurder
Een goede relatie tussen een huurder en verhuurder is belangrijk. Toch draaien achterstallig onderhoud of een plotselinge huurverhoging vaak uit op een conflict. Als je tijdig hebt aangegeven wat de gebreken zijn aan de huurwoning dan kan de verhuurder de problemen oplossen. Lost de verhuurder de problemen niet op? Dan kan je naar de rechter stappen. Meer weten? Lees hier verder.
4. Overlast
Feestjes tot midden in de nacht, stankoverlast of blaffende honden: uiterst vervelend als jouw woongenot wordt beperkt door overlast. Verhuurders moeten zorgen voor het huurgenot van huurders. Een verhuurder is daarom ook verantwoordelijk om overlast van medebewoners aan te pakken. Uiteraard is een verhuurder ook verantwoordelijk om jou aan te spreken als jij overlast veroorzaakt. Het kan zijn dat een probleem lastig is op te lossen, als de huurwoning erg gehorig is bijvoorbeeld. In dat geval kan de geluidsoverlast alleen opgelost worden door de woning aan te passen. Bijvoorbeeld door muren, vloeren of trappen beter te isoleren.
Meld de overlast in ieder geval bij jouw verhuurder en vraag of de verhuurder wil helpen met het oplossen van het probleem. Kom je er samen niet uit? Neem contact met ons op.
5. Huurverhoging en bezwaar maken
Als huurder van een (sociale) huurwoning, woningcorporatie of een andere verhuurder kan je in sommige gevallen bezwaar maken tegen huurverhoging. Dat bezwaar dien je in bij de verhuurder. Als je het niet eens wordt, dan is het mogelijk om de Huurcommissie in te schakelen.