lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

U bent net met al uw meubels, kleding en andere spullen in uw nieuwe woning getrokken. Na deze stressvolle periode bent u toe aan rust. Maar helaas is dit niet aan u besteed. U wordt namelijk bij de eerste echte regenbui, verrast door een lekkage en moet dit oplossen. Net als eenieder wilt u het probleem meteen verhelpen, maar vergeet u niet iets?

Stel de verkopende partij in gebreke

U bent waarschijnlijk geneigd over te gaan tot herstel. Praktisch kan dit het beste zijn, maar juridisch gezien is dit niet de beste stap. Het direct laten herstellen van het gebrek kan namelijk gevolgen hebben voor het verhalen van de herstelkosten. Hoewel u misschien de intentie heeft om de herstelkosten netjes te verdelen, kan het zijn dat de verkoper hier anders over denkt. Natuurlijk zijn er ook nog andere vereisten waarmee rekening moet worden gehouden, maar de eerste stap voor het herstel is de verkoper in gebreke stellen. Het doel van een ingebrekestelling is volgens onze hoogste rechter dat u de verkoper een laatste termijn geeft om zijn verplichtingen uit het koopcontract tegenover u na te komen.

Dit zijn de stappen

De verkoper in gebreke stellen klinkt erg formeel en alsof u daar een jurist voor nodig heeft. Hoewel de juridische gevolgen groot kunnen zijn, namelijk het niet kunnen verhalen van de herstelkosten, is wat u moet doen niet ingewikkeld. U hoeft maar met een paar dingen rekening te houden. Als volgt:

  • U moet ervoor zorgen dat het voor de verkoper duidelijk is wat u van hem verlangt. Bijvoorbeeld dat er sprake is van een lekkage in het dak door een kapotte dakpan.
  • U moet aangeven wat u van de verkoper verwacht. Wettelijk gezien moet u de verkoper de mogelijkheid tot het herstel van het gebrek geven. Zodoende zult u doorgaans vragen om herstel van het gebrek, zoals in dit voorbeeld de lekkage.
  • Daarna is het van belang om aan te geven welke termijn u de verkoper geeft voor het (laten) uitvoeren van het herstel. Dit moet een redelijke termijn zijn. Wat redelijk is verschilt per situatie. Een handvat voor het bepalen van de termijn kan zijn om u eens te verplaatsen in de persoon van de verkoper en dan na te gaan hoeveel tijd u nodig zou hebben. Echter de termijn blijft afhankelijk van de omstandigheden en is geen exacte wetenschap. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat de termijn zo kort is dat het herstel direct kan moet plaatsvinden.
  • Tot slot adviseer ik u om de ingebrekestelling schriftelijk te versturen. Ook moet u kunnen aantonen dat de ingebrekestelling de verkoper heeft bereikt. Het kan dan ook geen kwaad om een ontvangstbevestiging te vragen.

Als u op de bovenstaande punten let kunt u zelf de eerste belangrijke stap zetten om de verkoper aansprakelijk te houden voor de herstelkosten. Heeft u twijfels over uw ingebrekestelling? Kijk dan eens op onze site naar dit artikel over verborgen gebreken Of neem contact met ons op. Wij staan u graag te woord.

Mr. Vic Verdaas