Inzage personeelsdossier
Alles over je arbeidsovereenkomst wordt in een personeelsdossier vastgelegd. Weet je welke informatie je wel en niet mag inzien? Lees hier meer over je recht op inzage.
Leestijd: 1 minuut
Je personeelsdossier, mag je alles inzien?
Alle administratie voor je arbeidsovereenkomst wordt vastgelegd in je personeelsdossier. Je hebt recht op inzage als werknemer voor bijvoorbeeld: korte inzage in het dossier, het krijgen van kopieën van brieven en verslagen of zelfs het volledige dossier. Hiervoor moet je schriftelijk aanvraag doen bij je werkgever. Vervolgens moet je werkgever je binnen vier weken inzage geven. Het kan zijn dat je niet alles mag zien.
Wat mag je niet inzien?
Interne notities of e-mails die een leidinggevende aan P&O heeft geschreven mag je meestal niet inzien. Dit zijn teksten met persoonlijke gedachten die voor intern beraad zijn bedoeld. Dit kan iemand zijn visie zijn op een conflict met mogelijke vervolgacties. Ook notities, e-mails en andere stukken (of delen ervan) die over jou en andere werknemers gaan mag je niet inzien.
Wat mag je wel inzien?
Wanneer er een rapport is geschreven, naar aanleiding van die interne notities en e-mails. Je mag ook officiële correspondentie zien, zoals een waarschuwing, verslag van een beoordelingsgesprek en stukken over promotie en salaris. Hiervan mag je een kopie opvragen.
Onjuiste informatie
Kom je er achter dat er volgens jou onjuiste informatie in het dossier staat? Je mag om aanvulling of verbetering vragen. Soms mag je zelfs verzoeken om het verwijderen van stukken. Wanneer bijvoorbeeld een officiële waarschuwing is ingetrokken. Wel moet er altijd een notitie blijven staan in het dossier waarin het onderwerp, ontstaan, verloop en de uitkomst van een conflict is. Ook als er een stuk verwijderd wordt.