Zes tips bij vertraagde of beschadigde bagage
U landt eindelijk op uw vakantiebestemming. Maar wat een domper: uw koffer is zoekgeraakt! Wij hebben op een rijtje gezet wat u moet doen bij een kwijtgeraakte (of beschadigde) koffer.
Leestijd: 3 minuten
6 tips bij vertraagde of beschadigde bagage
Koffers klaar, vertrekken maar! Tenminste, als alles goed gaat op de luchthaven. We herinneren ons nog de beelden van lange wachtrijen op luchthaven Schiphol een paar jaar geleden. Vooral de problemen met bagage leverden veel verpeste vakanties op. Reden om nog eens op een rijtje te zetten wat je moet doen als je bagage zoekraakt of beschadigd aankomt.
Jurist vervoerrecht Léan Blommers legt uit: “Stel, je bagage komt vertraagd of helemaal niet aan op jouw eindbestemming. Dan heb je recht om in die periode vervangende spullen te kopen die je nodig hebt. Denk hierbij aan ondergoed, kleding of verzorgingsartikelen. Bestaat je reis uit een losse vlucht dan kun je de gemaakte kosten claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Heb je een pakketreis geboekt? Dan is de reisaanbieder in principe verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van je reis, maar voor schade aan je bagage of het ontbreken van je bagage kun je ook terecht bij de luchtvaartmaatschappij.”
Tip 1: Meld bagageproblemen direct bij aankomst
“Het is belangrijk om gelijk problemen te melden op de luchthaven als je bagage er niet is. Dat doe je door een zogenoemd PIR (Property Irregularity Report) in te vullen. De luchtvaartmaatschappij kan met dit rapport op zoek naar jouw bagage. Ook beschadiging aan je bagage geef je aan in dit rapport. Vraag op de luchthaven om een kopie van het rapport. Bewaar de kopie goed samen met de sticker van uw ingecheckte bagage op je boardingpas .”
Dien een claim snel in
“Wacht niet te lang met het kenbaar maken van de schade of de vermissing bij de luchtvaartmaatschappij. De termijn waarop je dit moet doen is namelijk vastgesteld in het Verdrag van Montreal. Is je bagage beschadigd? Meld dit dan binnen 7 dagen schriftelijk bij de luchtvaartmaatschappij. Claims voor vermiste of vertraagde bagage moet je binnen 21 dagen schriftelijk aangeven bij de luchtvaartmaatschappij. Doe dit in beide gevallen nadat je een Property Irregularity Report heeft ingevuld op de luchthaven waar je bent aangekomen. Voeg aan de brief een kopie toe van het PIR en ook een kopie van je boardingpas met streepjescode van de ontvangen bagage plus eventuele foto’s van de schade.”
Tip 2: Luchtvaartmaatschappij of reisverzekering?
“Het is altijd goed om de problemen met je bagage te melden bij je reisverzekering. Sommige reisverzekeringen, maar ook een aantal luchtvaartmaatschappijen rekenen met een vaste vergoeding per dag. Dit is echter niet in lijn met het Verdrag van Montreal. Daarin staat een bepaalde rekenkoers met een maximaal bedrag.”
Tip: 3 Bewaar alle bonnen
“Het is niet altijd redelijk om hele dure spullen, zoals parfum te claimen. Wel is het een redelijke claim als je bagage met flinke vertraging of niet aankomt, waardoor je voor meerdere dagen kleding, zonnebrand en ondergoed moest kopen. Heel belangrijk hierbij is om alle bonnetjes en facturen te bewaren. Veel mensen doen dat niet en dan wordt het echt lastig om je geld terug te krijgen van je noodzakelijke aankopen.”
Tip 4: Claim zelf bij de luchtvaartmaatschappij
“De snelste weg is vaak om zelf de gemaakte kosten te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je een claim eenvoudig online indienen. Sinds de hele situatie rondom corona hebben zij dit beter ingericht. Wanneer een claim redelijk is, kom je er vaak zelf uit met de luchtvaartmaatschappij. Krijg je geen- of een afwijzende reactie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!”
Tip 5: Check wat je mag vervoeren
“Het is altijd lastig om aan te tonen wat je in jouw koffer vervoerde. Het gaat er om wat redelijk is en dan komt iemand er vaak wel uit met een luchtvaartmaatschappij. Neem je nieuwe of kostbare eigendommen mee op vakantie, bewaar dan ook de bonnen van deze aankopen. Check ook wat je mag vervoeren.”
“Soms ontstaan er discussies over kostbare zaken zoals sieraden. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben daar bepalingen over opgenomen in hun vervoersvoorwaarden. Het kan dan zo zijn dat je daar geen vergoeding voor krijgt, omdat je dat op eigen risico hebt vervoerd. Zo behandelde ik ooit een zaak waarin iemand een urn meenam. In de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij stond toen niet duidelijk wat in dat geval wel of niet mocht. Uiteindelijk is het goed opgelost, waarna de luchtvaartmaatschappij de regels heeft aangepast op de website. Dus check vooral bij zulke specifieke voorwerpen of je het wel mag meenemen.”
Tip 6: Gederfd reisgenot is niet altijd te verhalen
“Met losse vluchten zijn de kosten voor een gederfde vakantie eigenlijk nooit gedekt. Een voorbeeld: wij krijgen regelmatig vragen van mensen die op een cruise gaan. De bagage van deze mensen komt vervolgens niet aan en daarom verblijven ze de hele vakantie in een hut aan boord. Vervolgens vragen ze ons om de kosten van de gemiste vakantiedagen te verhalen. Je hebt echter recht om vervangende kleding te kopen, dus maak daar ook gebruik van. Zodat je toch kunt genieten van je vakantie.”