Mijn vlucht is geannuleerd of vertraagd, wat nu?
Vertraging is nooit leuk en een annulering van een vakantie al helemaal niet. Toch heb je bijna altijd recht op een alternatieve vlucht en in sommige gevallen ook op compensatie. Jurist Vervoerrecht Laura Stam legt uit wat je in zo’n situatie het beste kunt doen.
Leestijd: 2 minuten
Vlucht geannuleerd
“De luchtvaartmaatschappij moet hulp bieden, wanneer je vlucht is geannuleerd. Dat doet de maatschappij door jou twee opties te geven: een alternatieve vlucht naar je eindbestemming aanbieden of door jouw vliegticket terug te betalen. Het maakt bij een annulering niet uit wat de reden is”, legt Laura uit.
Vlucht vertraagd
“Kom je minimaal drie uur later aan op jouw eindbestemming of wordt jouw vlucht kort voor vertrek geannuleerd dan heb je recht op een compensatie, tenzij er sprake is van buitengewone omstandigheden. Deze compensatie is afhankelijk van de vluchtduur en de duur van de vertraging of het moment van annuleren. De hoogte van deze vergoeding ligt tussen de € 250,00 en € 600,00.”
Uitzondering voor compensatie
Toch is er volgens Laura één grote uitzondering voor compensatie na een geannuleerde of vertraagde vlucht: “Dat is overmacht. In zo’n geval heb je geen recht op compensatie. Denk hierbij aan storm, terrorisme, technische problemen op de luchthaven, maar ook corona.''
“Luchtvaartmaatschappijen moeten aantonen of een bepaalde situatie onder overmacht valt. De meningen verschillen over de vraag of de situatie die is ontstaan door drukte en personeelstekort in het eerste weekend van de meivakantie, als buitengewone omstandigheid kan worden gezien. Indien nodig moet een rechter zich hierover uitlaten."
Recht op verzorging
“Als jouw vlucht flinke vertraging heeft, of je moet wachten op een alternatieve vlucht dan heb je recht op verzorging. Denk daarbij aan eten en drinken, of een overnachting in een hotel. Ook heb je recht op minimaal twee telefoontjes of twee faxberichten.”
Wat moet je doen als je een pakketreis hebt geboekt?
“Je hebt in dit geval dezelfde rechten als bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. In dit geval is de aanbieder van de pakketreis verantwoordelijk om een alternatief te bieden. Dat geldt voor alles wat niet door kan gaan. Ook eventuele niet genoten vakantiedagen door een vertraagde vlucht kun je terugkrijgen. Neem in dit geval contact op met de reisorganisatie.”
Tips bij annulering of vertraging van jouw vlucht
-
Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij
Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij. Dat kan zowel telefonisch als schriftelijk. Via de website van KLM en Transavia vraag je na annulering een terugbetaling aan. Kies je voor terugbetaling? Dan moet de luchtvaartmaatschappij jou binnen zeven dagen betalen. -
Check goed of je het alternatieve aanbod van de luchtvaartmaatschappij accepteert
Als er sprake is van annulering, moet de luchtvaartmaatschappij met een alternatief komen. Check goed of dit alternatief haalbaar is. -
Bewaar bonnetjes van eten en drinken
Je hebt recht op verzorging tijdens het wachten. Soms ontvang je vouchers. Die kun je gerust accepteren. Krijg je geen vouchers? Bewaar dan de bonnetjes van het eten en drinken dat je op de luchthaven koopt. -
Check de ticketvoorwaarden
Zie je vliegen vanaf een bepaalde luchthaven niet meer zitten? Check dan eerst de ticketvoorwaarden. Vaak is het mogelijk om een vlucht om te boeken naar een andere luchthaven. Bekijk in de voorwaarden of hier kosten aan verbonden zijn.
Juridische hulp nodig?
Heb je een rechtsbijstandsverzekering bij ARAG en kom je er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!