lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Vlucht geannuleerd

“De luchtvaartmaatschappij moet hulp bieden, wanneer uw vlucht is geannuleerd. Dat doet de maatschappij door u twee opties te geven: een alternatieve vlucht naar uw eindbestemming aanbieden of door uw vliegticket terug te betalen. Het maakt bij een annulering niet uit wat de reden is”, legt Laura uit.

Vlucht vertraagd

“Komt u minimaal drie uur later aan op uw eindbestemming of wordt uw vlucht kort voor vertrek geannuleerd dan heeft u recht op een compensatie, tenzij er sprake is van buitengewone omstandigheden. Deze compensatie is afhankelijk van de vluchtduur en de duur van de vertraging of het moment van annuleren. De hoogte van deze vergoeding ligt tussen de € 250,00 en € 600,00.”

Uitzondering voor compensatie

Toch is er volgens Laura één grote uitzondering voor compensatie na een geannuleerde of vertraagde vlucht: “Dat is overmacht. In zo’n geval heeft u geen recht op compensatie. Denk hierbij aan storm, terrorisme, technische problemen op de luchthaven, maar ook corona.''

“Luchtvaartmaatschappijen moeten aantonen of een bepaalde situatie onder overmacht valt. De meningen verschillen over de vraag of de situatie die is ontstaan door drukte en personeelstekort in het eerste weekend van de meivakantie, als buitengewone omstandigheid kan worden gezien. Indien nodig moet een rechter zich hierover uitlaten."

Recht op verzorging

“Als uw vlucht flinke vertraging heeft, of u moet wachten op een alternatieve vlucht dan heeft u recht op verzorging. Denk daarbij aan eten en drinken, of een overnachting in een hotel. Ook heeft u recht op minimaal twee telefoontjes of twee faxberichten.”

Wat moet u doen als u een pakketreis heeft geboekt?

“U heeft in dit geval dezelfde rechten als bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. In dit geval is de aanbieder van de pakketreis verantwoordelijk om een alternatief te bieden. Dat geldt voor alles wat niet door kan gaan. Ook eventuele niet genoten vakantiedagen door een vertraagde vlucht kunt u terugkrijgen. Neem in dit geval contact op met de reisorganisatie.”

Tips bij annulering of vertraging van uw vlucht

  • Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij

    Is uw vlucht vertraagd of geannuleerd? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij. Dat kan zowel telefonisch als schriftelijk. Via de website van KLM en Transavia vraagt u na annulering een terugbetaling aan. Kiest u voor terugbetaling? Dan moet de luchtvaartmaatschappij u binnen zeven dagen betalen.
  • Check goed of u het alternatieve aanbod van de luchtvaartmaatschappij accepteert

    Als er sprake is van annulering, moet de luchtvaartmaatschappij met een alternatief komen. Check goed of dit alternatief haalbaar is.
  • Bewaar bonnetjes van eten en drinken

    U heeft recht op verzorging tijdens het wachten. Soms ontvangt u vouchers. Die kunt u gerust accepteren. Krijgt u geen vouchers? Bewaar dan de bonnetjes van het eten en drinken dat u op de luchthaven koopt.
  • Check de ticketvoorwaarden

    Ziet u vliegen vanaf een bepaalde luchthaven niet meer zitten? Check dan eerst de ticketvoorwaarden. Vaak is het mogelijk om een vlucht om te boeken naar een andere luchthaven. Bekijk in de voorwaarden of hier kosten aan verbonden zijn.

Juridische hulp nodig?

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering bij ARAG en komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder!

laura stam arag

Meer over buitenland

 tips bij vertraagde of beschadigde bagage

Mijn bagage is vertraagd, wat nu?

Wij hebben zes praktische tips voor u wanneer uw bagage is kwijtgeraakt of is beschadigd.

 
Checklist veilig reizen

Veilig op reis met onze checklist

Bent u van plan een reis of vakantie te boeken? Bekijk dan eerst onze checklist en ga zorgeloos op reis.

Autoschade

Aanrijding in het buitenland

Heeft u een ongeluk of een aanrijding in het buitenland gehad? De regels in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland.