Vlucht geannuleerd bij Transavia, waar heb je recht op?
22 mei 2024 | leestijd: 5 minuten
Transavia moet ook deze zomer meerdere vluchten schrappen. Dit komt na eerdere annuleringen in het voorjaar. Vorig jaar werd Transavia ook al getroffen door tekorten aan vliegtuigen, wat resulteerde in veel geannuleerde vluchten en vertragingen. Hoewel gehoopt werd dat de problemen in 2024 zouden zijn opgelost, lijkt dit niet het geval te zijn.
In dit artikel leggen we uit wat je kunt doen als je vlucht wordt geannuleerd, en waar je recht op hebt.
Wat kan je doen als je vlucht wordt geannuleerd?
Luchtvaartmaatschappijen moeten je informeren over de annulering en de reden daarvoor. Als je deze informatie niet krijgt, neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij. Vraag naar de reden van de annulering en wat je opties zijn. Vaak kunnen ze je op een andere vlucht plaatsen zonder extra kosten, bijvoorbeeld.
Overweeg je om vanaf een andere luchthaven te vliegen? Controleer dan eerst de ticketvoorwaarden. Vaak is het mogelijk om je vlucht om te boeken naar een andere luchthaven. Kijk in de voorwaarden of hier kosten aan verbonden zijn.
Klacht indienen
Als je het niet eens bent met hoe de luchtvaartmaatschappij met je situatie omgaat, kun je een klacht in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Ook kun je overwegen om contact op te nemen met een consumentenorganisatie of geschillencommissie.
Waar heb je recht op?
Herboeking of terugbetaling
Als er sprake is van annulering, moet de luchtvaartmaatschappij met een alternatief komen. Check goed of dit alternatief haalbaar is. Na annulering heb je recht op een keuze tussen een alternatieve vlucht naar je eindbestemming of een terugbetaling van de oorspronkelijke ticketprijs. Kies je voor terugbetaling? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je binnen zeven dagen betalen.
Als je ervoor kiest om te worden omgeboekt, moet de luchtvaartmaatschappij dit kosteloos doen. Als de luchtvaartmaatschappij geen kosteloos alternatief biedt en je daardoor zelf een nieuwe vlucht moet boeken, kun je de kosten van die vlucht op de luchtvaartmaatschappij verhalen.
Bij een pakketreis is de aanbieder van de pakketreis verantwoordelijk om een alternatief te bieden. Neem in dit geval contact op met de reisorganisatie.
Bijstand en verzorging
Als je gestrand bent door de annulering, heeft de luchtvaartmaatschappij de verplichting om te zorgen voor bijstand en verzorging, zoals maaltijden, communicatievoorzieningen (telefoon/internet) en een accommodatie, inclusief het transport daarnaartoe.
Soms ontvang je vouchers. Die kun je gerust accepteren. Krijg je geen vouchers? Bewaar dan de bonnetjes van het eten en drinken dat je op de luchthaven koopt.
Compensatie
In sommige gevallen heb je recht op compensatie voor het ongemak, als de annulering binnen twee weken voor vertrek plaatsvindt en het gevolg is van omstandigheden die onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen, zoals technische problemen. De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht.
Wanneer heb je recht op compensatie?
In het algemeen heb je recht op compensatie bij annulering van een vlucht als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Als aan deze voorwaarden is voldaan, heb je recht op compensatie die kan oplopen tot € 600,00, afhankelijk van de afstand van de vlucht.
Hoe wordt het bedrag van een eventuele compensatie bepaald?
De hoogte van de compensatie wordt meestal bepaald op basis van de afstand van de vlucht:
Let op, deze regels zijn alleen van toepassing op vluchten binnen de EU of vluchten die vertrekken vanuit de EU met een EU-luchtvaartmaatschappij.
Wanneer recht op vergoeding door gevolgschade?
Gevolgschade zijn extra kosten of problemen die direct ontstaan door de annulering van een vlucht. Dit kan bijvoorbeeld kosten zijn voor het annuleren of wijzigen van accommodatie, het boeken van een extra hotelovernachting, verlies van inkomsten door gemiste afspraken of werk, extra reiskosten en het verlies van betaalde activiteiten of arrangementen.
Je hebt recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij bij annulering, tenzij de annulering wordt veroorzaakt door buitengewone omstandigheden die niet voorkomen hadden kunnen worden, zelfs als alle redelijke maatregelen waren genomen. Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn extreme weersomstandigheden, veiligheidsrisico's, politieke onrust of stakingen door derden.
Wat als Transavia een vergoeding voor gevolgschade afwijst?
Of Transavia terecht gevolgschade afwijst, hangt af van de situatie. Als je het alternatief hebt geaccepteerd maar toch schade hebt geleden door vertraagde aankomst, kun je op basis van het Verdrag van Montréal proberen deze gevolgschade vergoed te krijgen. Let op, de aansprakelijkheid van een luchtvaartmaatschappij is beperkt.
Heb je het aangeboden alternatief niet geaccepteerd en heb je schade geleden omdat de reis niet doorging? Ook dan kun je in sommige gevallen op basis van het Verdrag van Montréal schade verhalen, als je kunt aantonen dat er nog steeds vertraging zou zijn geweest als je het alternatief wel had aanvaard.
Waarom wijst Transavia gevolgschade dan toch af? Vaak verwijst ze naar haar vervoersvoorwaarden, maar dat is niet geldig als je de schade kunt verhalen op basis van het Verdrag van Montréal. Dit verdrag heeft voorrang, omdat het dwingend recht is.
Hoe wordt het bedrag van een eventuele schadevergoeding bepaald?
Bij annulering of vertraging van je vlucht moet je verschillende zaken afwegen. Als gedupeerde heb je een wettelijke verplichting om je schade zoveel mogelijk te beperken. Dat betekent dat je redelijke stappen moet nemen om de gevolgen van de vertraging te verminderen. Bijvoorbeeld, als je een korte stedentrip hebt gepland, is het vaak logisch om het alternatief van een latere vlucht niet te accepteren en de kosten te verhalen op de luchtvaartmaatschappij.
Voor een langere reis is het meestal verstandig om wel een alternatieve vlucht met een latere aankomst te accepteren. Op die manier minimaliseer je je eigen schade. Je kunt bijvoorbeeld alleen het deel van de accommodatiekosten terugeisen dat je niet hebt kunnen gebruiken vanwege de vertraagde aankomst.
Is het verstandig voor gedupeerde reizigers om zich te melden bij ARAG? Zo ja, in welke gevallen?
Als er iets misgaat met je vlucht, zoals een annulering, lange vertraging, geweigerde instap, beschadigde bagage of vertraagde bagage, meld dit dan bij ARAG. Wij kijken naar mogelijke oplossingen als het probleem binnen de dekking valt. Het is ook zinvol om je probleem bij ons te melden als je al een klacht hebt ingediend bij de luchtvaartmaatschappij en deze niet goed is afgehandeld.