Uitkering bij UWV? Dit moet je weten
12 september 2024 | Leestijd: 1 minuut
Onlangs kwam naar buiten dat UWV sinds 2020 fouten heeft gemaakt bij veel uitkeringen, zowel wat betreft de duur als de hoogte. Ontvang je een UWV-uitkering en vraag je je af of er ook bij jouw uitkering fouten zijn gemaakt? Lees dan snel verder.
Op dit moment is er nog veel onduidelijkheid over de aard en omvang van de fouten en wie precies getroffen zijn. UWV is bezig met het in kaart brengen van de impact en gevolgen voor uitkeringsgerechtigden. De resultaten van dit onderzoek worden verwacht voor het einde van het jaar. Het is begrijpelijk dat je vragen hebt en je je zorgen maakt als je een uitkering van UWV ontvangt.
Ik ontvang een uitkering van het UWV. Wat kan ik doen?
Neem contact op met UWV via 088-898 92 94. Een speciaal team zal de berekeningen van je uitkering controleren en eventuele fouten corrigeren. Houd er rekening mee dat het even kan duren voordat je alle antwoorden krijgt, aangezien het om tienduizenden gevallen lijkt te gaan. Voor meer informatie kun je ook de website van UWV raadplegen.
Wat als er inderdaad fouten zijn gemaakt bij mijn uitkering?
Als blijkt dat er fouten zijn gemaakt bij jouw uitkering, zal UWV contact met je opnemen. Als je minder hebt ontvangen dan waar je recht op had, zal UWV dit corrigeren, bijvoorbeeld door een nabetaling. Heb je echter te veel ontvangen, dan hoef je dit niet terug te betalen, tenzij het voor jou redelijkerwijs duidelijk was dat je te veel ontving.
Kan ik bezwaar maken tegen een besluit over mijn uitkering?
Als je een besluit van UWV hebt ontvangen over een gecorrigeerde berekening en je het niet eens bent met deze berekening, dan kun je dit als conflict melden bij ARAG. ARAG kan mogelijk bezwaar voor je maken (houd er rekening mee dat hiervoor wel moet zijn voldaan aan de dekkingsvoorwaarden in je polis).