Nederlanders onderschatten persoonlijke kwetsbaarheid bij online fraude
Vrees om bank- en identiteitsfraude groot, maar voorzorgsmaatregelen blijven uit.
16 oktober 2023 | Leestijd: 2 minuten
Er is een groot contrast tussen het aantal slachtoffers van cybercrime en de inschatting van het eigen beoordelingsvermogen van Nederlanders online. Deze overschatting van de eigen kennis vergroot de risico’s op deze groeiende vorm van fraude. Dit concludeert juridisch probleemoplosser ARAG op basis van onderzoek onder meer dan duizend Nederlanders.
Liefst acht op de tien Nederlanders heeft online (veel) vertrouwen in het eigen beoordelingsvermogen. Dit terwijl 36 procent het afgelopen jaar te maken had met een vorm van cybercrime. “De groep Nederlanders dat denkt prima in staat te zijn problemen te voorkomen, staat niet in verhouding tot het daadwerkelijke aantal slachtoffers”, stelt Hanneke Rommelaar-Bezemer, jurist bij ARAG. Opvallend is dat hoogopgeleiden vaker (42%) slachtoffer waren van een vorm van cybercrime dan laagopgeleiden (34%).
Eén derde van de Nederlanders maakt zich wel steeds meer zorgen om online fraude. “Het is goed dat het bewustzijn omtrent de gevaren groeit, maar nog te veel mensen zijn onvoorzichtig online. Men denkt de slimme trucjes te herkennen, maar criminelen zijn constant op zoek naar nieuwe manieren. Mede door de komst van artificial intelligence zijn ze steeds beter in staat om op hele slinkse maar ingenieuze wijze te frauderen. Dit onderschatten kan desastreuze gevolgen hebben. Het is daarom beter om wantrouwend te zijn”, aldus Rommerlaar-Bezemer.
Wel angst, geen maatregelen
Uit het onderzoek van ARAG blijkt dat mensen vooral vrezen dat hun bankgegevens belanden in de handen van derden. De meerderheid van de ondervraagden heeft ook angst voor identiteitsfraude. Toch geeft slechts een kwart (28%) aan voorzorgsmaatregelen te nemen om deze vorm van fraude te voorkomen.
“Criminelen kunnen tegenwoordig met artificial intelligence alle talen spreken en zelfs een stem clonen”, vertelt Rommelaar-Bezemer. “Ik sluit niet uit dat mensen in de toekomst gebeld worden door de stem van hun eigen zoon of dochter. Het klinkt misschien nu nog wat overdreven, maar een codewoord afspreken met het gezin kan in de toekomst een hoop ellende besparen.” En de bank of een overheidsinstelling? “Twijfel je aan de oprechtheid of betrouwbaarheid, neem dan altijd zelf contact op via de officiele kanalen.”
Weinig vertrouwen fraudebestrijding
Over de fraudebestrijding door autoriteiten is men verdeeld: de helft heeft vertrouwen in een goede afloop. Elf procent zou in het geval van online fraude niets doen, of weet niet wat te doen. Twee derde zou aangifte doen. “We zien helaas dat weinig zaken opgelost worden door de politie, maar het is raadzaam om aangifte te doen, want zonder de aangifte verstrekt een bank meestal geen adresgegevens. Het is daarnaast ook belangrijk om melding te maken bij de bank en je rechtsbijstandverzekeraar, al is het maar om de trucs van criminelen te delen zodat we ons als samenleving steeds beter kunnen wapenen”, besluit Rommelaar-Bezemer.
Hulp nodig?
Ben u slachtoffer geworden van cybercrime of wilt u weten hoe u cybercrime kunt voorkomen? Bekijk dan hier onze tips.