Steeds meer juridische conflicten met aannemer door onduidelijkheid offerte
Twee derde consumenten heeft idee altijd te veel te moeten betalen aan aannemers
06 september 2023 | Leestijd: 2 minuten
Bijna de helft van de Nederlandse huiseigenaren die hun huis hebben verduurzaamd of die dit willen doen leest de offerte van een aannemer niet goed genoeg door. Dat concludeert juridisch probleemoplosser ARAG op basis van onderzoek onder duizend Nederlanders. Onduidelijkheid over afspraken leidt vervolgens steeds vaker tot juridische conflicten, mede door veel vertragende factoren waar de bouwsector mee kampt.
De geëxplodeerde vraag naar energiebesparende maatregelen en verbouwingen is het afgelopen jaar gepaard gegaan met een groeiend aantal juridische conflicten. “Er zijn simpelweg te weinig gekwalificeerde aannemers om te voldoen aan de verduurzamingszucht die is ontstaan door de hogere energierekening. Tel daar de prijsstijgingen en leveringsproblemen van bouwmaterialen bij op en je begrijpt dat er spanningen ontstaan tussen consumenten en aannemers”, stelt Wimer Haagsma, jurist bij ARAG.
Consument verslikt zich te vaak in belang van offerte
Een op de drie consumenten (37%) heeft te maken gehad met tegenvallers tijdens de verduurzamingen. De grootste problemen zijn de wachttijd (20%) en een gebrek na de oplevering (11%). Twee derde (66%) heeft bovendien het idee altijd te veel te moeten betalen. Dit alles leidt tot oplopende irritaties die uitmonden in juridische conflicten. Zo heeft ARAG het aantal geschillen rondom zonnepanelen in één jaar tijd zien verdrievoudigen, van 217 gevallen in 2021 naar 698 in 2022. In 2023 staat de teller reeds op 752.
“De schuld ligt lang niet altijd bij de aannemer, ook de consument valt wat te verwijten. Zo wordt bijvoorbeeld te vaak nagelaten om de offerte goed door te nemen”, zegt Haagsma. Slechts 56 procent neemt naar eigen zeggen ruim de tijd om deze goed te checken. 43 procent vindt de gemaakte afspraken vaak onduidelijk. “In een offerte gaat het vaak om een verwachte opleverdatum of verwachte opbrengst waardoor consumenten mogelijk op het verkeerde been worden gezet. Als je dingen niet begrijpt of liever concrete afspraken maakt, vraag hier dan naar en zet alles op papier voordat je verder met de aannemer in zee gaat. Verder is het raadzaam om offertes van verschillende aannemers te vergelijken en te vragen naar referenties.”
Verder merkt ARAG op dat aanbetalingen vaak nog gebruikelijk zijn. “Betaal niet meer dan tien procent vooraf. Zo bescherm jij jezelf als klant. Het moedigt de aannemer namelijk aan om het project op tijd en naar behoren te voltooien”, adviseert Haagsma. Uit het onderzoek blijkt ook dat er nog veel betalingen zwart worden gedaan. “Het probleem hiervan is dat je moeilijk kan aantonen dat je hebt betaald als het uitmondt in een juridisch conflict.”
Nog weinig verduurzamingsdrift bij huurders
Onder huurders is verduurzamen een stuk minder populair. Zestig procent is dit niet van plan of weet niet van dergelijke plannen van de huurbaas. “Een groot deel van de Nederlandse huurders betaalt zelf de energierekening. Zij zijn gebaat bij een lager verbruik, maar zijn voor energiebesparende maatregelen afhankelijk van de verhuurder”, aldus Daphne van Luijk, expert in huurrecht. Vijf procent van de huurders geeft aan dat de huurbaas afspraken hierover niet nakomt. Zes procent durft niet te vragen om verduurzamingen vanwege mogelijke represailles.
Wat 86 procent van de huurders niet blijkt te weten, is dat zij rechten hebben om verduurzamingen te eisen. Van Luijk: “Het loont vaak om met de verhuurder het gesprek aan te gaan over verduurzamen. Samen kan je tot een passende oplossing komen.” Of de huurder dat wil, is een andere vraag. Het doorvoeren van energiebesparende maatregelen betekent namelijk vaak een huurverhoging. En dat willen weinig huurders: slechts achttien procent is bereid meer huur te betalen ten gunste van een lagere energierekening.