ARAG wint hoger beroep namens klant van D-reizen
16 januari 2024 | leestijd: 1 minuut
ARAG kreeg opnieuw gelijk van de rechter in een hoger beroep tegen luchtvaartmaatschappij Garuda. Het ging om een procedure namens een familie die tickets had geboekt via het inmiddels failliete D-reizen. “Goed nieuws voor de andere klanten namens wie we procedures hebben lopen”, aldus René Schreuders, de jurist van ARAG die de bodemprocedure begeleidde.
De zaak draait om een familie die in 2020 naar Indonesië zou gaan en voor bijna 8400 euro aan tickets had gekocht bij D-reizen. Na de annulering van de vlucht had Garuda – zoals gebruikelijk in de luchtvaart – teruggestort op de rekening van D-reizen. “D-Reizen ging echter failliet voordat het geld aan de klanten was uitbetaald”, vertelt René.
Europese verordening
Namens de familie startte ARAG een procedure tegen Garuda op basis van een Europese verordening waarin staat dat de luchtvaartmaatschappij de ticketprijs direct aan de passagiers moet terugbetalen. “In mei 2022 stelde de rechter ons in het gelijk”, blikt René terug. “Die uitspraak kreeg behoorlijk wat aandacht in de landelijke media.”
Proefproces
Garuda ging in hoger beroep tegen de uitspraak, maar dat bleek tevergeefs. De uitspraak van de kantonrechter werd bevestigd. “Dit was voor ons een proefproces. We hebben nog enkele tientallen klanten van D-reizen voor wie we procedures hebben lopen. Nu we in hoger beroep opnieuw in het gelijk zijn gesteld, hebben we goede hoop dat ook deze klanten definitief gecompenseerd worden", besluit René.
Heeft u een vraag of een conflict met een reisbureau of luchtvaartmaatschappij? Neem dan gerust contact met ons op.