Wat kan ik doen bij een medische fout?
Leestijd: 2 minuten
Een zorgverlener heeft tijdens de behandeling een fout gemaakt en dit is zijn of haar schuld. Bijvoorbeeld een gaasje dat in het lichaam achterblijft na de operatie, of een voorschrijven van verkeerde medicijnen. Dat noemen we een medische fout (of, in juridische vaktaal, een medische kunstfout). In dit artikel lees je wanneer sprake is van een medische fout, hoe het zit met aansprakelijkheid en wat je kunt doen als je slachtoffer bent van een medische fout.
Wanneer is iets een medische fout?
Er is sprake is van een medische fout als een zorgverlener (zoals een arts) tijdens een behandeling aantoonbaar onzorgvuldig heeft gehandeld, waardoor je als patiënt letsel oploopt.
Of het inderdaad om een medische fout gaat, is vooraf niet altijd duidelijk. Het kan ook een complicatie zijn, oftewel iets dat misgaat bij de behandeling maar waar je niet iemand de schuld van kunt geven. Bijvoorbeeld als de arts jouw darm moet onderzoeken, maar een dag later blijkt dat de darm daardoor is geperforeerd. Dan is dat een complicatie van de behandeling en geen medische fout. Er is namelijk altijd een kans dat dit gebeurt bij een onderzoek van de darm.
Heeft de arts jou voor een behandeling niet (of niet goed) geïnformeerd over de risico’s die de behandeling heeft? En had hij dat wel moeten doen? Dan is dat wel een medische fout. Echter, om in dat geval schade te kunnen verhalen, moet je aannemelijk kunnen maken dat je de behandeling niet zou hebben ondergaan als je wel was geïnformeerd over de risico's.
Aansprakelijkheid bij een medische fout
Als het inderdaad gaat om een medische fout met letsel en/of schade als gevolg, kun je de zorgverlener of zorginstelling aansprakelijk stellen. Een arts kun je aansprakelijk stellen als deze zich niet heeft gehouden aan de zorgvuldigheidsnorm. Bijvoorbeeld het omgaan met bijkomende risico’s, of hygiëne tijdens een medische behandeling. Als de zorgverlener in dienst is bij een medische instelling, kun je ook de instelling aansprakelijk stellen.
Schadevergoeding bij een medische fout
Een medische fout kan voor jou grote gevolgen hebben. Niet alleen lichamelijk of psychisch, maar ook financieel. Om de schade vast te stellen wordt er een vergelijking gemaakt tussen de situatie met de medische fout en de situatie zoals die er zou zijn geweest zonder fout. Het verschil tussen deze scenario's vormt de schade.
De Letselschade Raad geeft richtlijnen voor de vergoedingen van verschillende soorten schade. Meestal heb je ook recht op smartengeld.
Ik ben slachtoffer van een medische fout. Wat kan ik zelf doen?
Wij adviseren je om de volgende stappen te nemen:
-
Ga in gesprek met de zorgverlener
Het is niet altijd duidelijk of het gaat om een medische fout om een complicatie. Een gesprek met je zorgverlener kan hierover meer helderheid geven. Soms is zo’n gesprek al voldoende om jouw klacht op te lossen. -
Ga naar de klachtenfunctionaris
Kom je er niet uit met je zorgverlener? Dan kun je terecht bij de klachtenfunctionaris. Iedere zorginstelling moet een klachtenfunctionaris hebben. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen tussen jou en je zorgverlener, en je helpen om een eventuele klacht in behandeling te nemen. -
Dien een klacht in
Heb je schade en wil je de zorgverlener of zorginstelling aansprakelijk stellen? Dan kun je een klacht indienen over de zorginstelling.
Onderzoek naar medische fout
Omdat het lastig is om te achterhalen of de zorgverlener wel of geen medische fout heeft gemaakt, duurt onderzoek naar een medische fout vaak lang. Wat ook veel tijd kost is het onderzoeken hoeveel schade het slachtoffer van de fout heeft. Zo’n onderzoek naar een medische fout kan al snel 6 tot 9 maanden duren. De totale periode om schade te verhalen duurt vaak nog langer.
Slachtoffer worden van een medische fout kan heel heftig zijn. Er gebeurt iets buiten jouw controle, dat impact heeft op jouw lichaam en jouw gezondheid. Ben je verzekerd bij ons? Onze juristen staan klaar om samen met jou de zaken weer recht te zetten.