Spijt van uw aankoop? Soms mag het retour
Leestijd: 1 minuut
Heeft u spijt van de aankoop van een product? En kocht u het in een winkel? Dan kunt u het alleen teruggeven of omruilen als de verkoper u vooraf deze mogelijkheid heeft geboden. Of daar achteraf mee instemt. Anders is het als u via een webshop heeft gekocht. Er is dan sprake van een koop op afstand. Dan heeft u als koper wettelijk de mogelijkheid om op uw besluit tot aankoop terug te komen.
U moet dan de verkoper binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, laten weten dat u van de koop afziet. Officieel ontbindt u dan de koopovereenkomst. Wij adviseren u om deze mededeling schriftelijk te doen. Dan kunt u namelijk achteraf aantonen dat u tijdig melding heeft gemaakt.
Retourneren en terugbetalen
Nadat u de verkoper heeft laten weten dat u de koop wilt ontbinden, moet u het product binnen veertien dagen terugsturen. De verkoper moet de u binnen 14 dagen na de melding het aankoopbedrag en alle bijkomende kosten terugbetalen. U kunt pas betaling eisen als de verkoper het product heeft ontvangen. Of als u kunt aantonen dat het aan hem is verzonden.
De kosten voor het terugsturen van het product moet u zelf betalen. Behalve als de verkoper u daar bij het sluiten van de overeenkomst niet op heeft gewezen. Als de verkoper u er niet op heeft gewezen dat u de koopovereenkomst binnen veertien dagen kunt ontbinden, kan deze termijn zelfs tot 12 maanden worden verlengd.