Spijt van je aankoop? Soms mag het retour
Leestijd: 1 minuut
Heb je spijt van de aankoop van een product? En kocht je het in een winkel? Dan kun je het alleen teruggeven of omruilen als de verkoper je vooraf deze mogelijkheid heeft geboden. Of daar achteraf mee instemt. Anders is het als je via een webshop heeft gekocht. Er is dan sprake van een koop op afstand. Dan heb je als koper wettelijk de mogelijkheid om op je besluit tot aankoop terug te komen.
Je moet dan de verkoper binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, laten weten dat je van de koop afziet. Officieel ontbind je dan de koopovereenkomst. Wij adviseren je om deze mededeling schriftelijk te doen. Dan kun je namelijk achteraf aantonen dat je tijdig melding hebt gemaakt.
Retourneren en terugbetalen
Nadat je de verkoper hebt laten weten dat je de koop wilt ontbinden, moet je het product binnen veertien dagen terugsturen. De verkoper moet je binnen 14 dagen na de melding het aankoopbedrag en alle bijkomende kosten terugbetalen. Je kunt pas betaling eisen als de verkoper het product heeft ontvangen. Of als je kunt aantonen dat het aan hem is verzonden.
De kosten voor het terugsturen van het product moet je zelf betalen. Behalve als de verkoper je daar bij het sluiten van de overeenkomst niet op heeft gewezen. Als de verkoper je er niet op heeft gewezen dat je de koopovereenkomst binnen veertien dagen kunt ontbinden, kan deze termijn zelfs tot 12 maanden worden verlengd.