Retourneren online aankoop
Tegenwoordig koopt men steeds meer online. Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent met het product en je het wilt retourneren. Hoe werkt dit nu precies? En waar moet je op letten?
Leestijd: 1 minuut
Hoe retourneer je een product?
Is je product geleverd maar ben je toch niet tevreden? Dan heb je het recht om binnen 14 dagen na levering van je aankoop af te zien. Op de website van de verkoper kun je een ‘modelformulier herroeping’ vinden. Iedere webshop moet dit formulier aanbieden. Je kunt het formulier ingevuld naar de verkoper toesturen, al dan niet met het product erbij.
Je bent niet verplicht om gebruik te maken van het modelformulier. Je kunt bijvoorbeeld ook per e-mail of via de website aan de verkoper laten weten dat je de koopovereenkomst wilt ontbinden. Zodra je de verkoper hebt geïnformeerd dat je van de koop afziet, moet je het product binnen 14 dagen terugsturen.
Kortom, je moet binnen 14 dagen aan de verkoper laten weten dat je gebruik maakt van je wettelijke bedenktijd en dus van de koop afziet. Vervolgens moet je binnen 14 dagen het product terugsturen.
Voor wie zijn de retourkosten?
In de algemene voorwaarden van de verkoper kunt je terugvinden of de retourkosten voor rekening van de verkoper of voor je eigen rekening zijn. Als de verkoper je niet vooraf heeft laten weten dat je de kosten voor het retourneren zelf moet betalen, dan moet de verkoper de retourkosten betalen. Als vooraf duidelijk is aangegeven dat de retourkosten voor je eigen rekening zijn, dan moet je deze kosten betalen.
Kan je een ondeugdelijk product retourneren?
Een product is ondeugdelijk als het bijvoorbeeld niet compleet, beschadigd of kapot is. Als een online aankoop ondeugdelijk wordt geleverd, dan heb je recht op gratis reparatie of een nieuw product.
Maar wat als je het ondeugdelijke product wilt retourneren? Dat is ook mogelijk, bekijk hiervoor de informatie over het retourneren van een product op de betreffende website. Geef bij het retourneren wel goed aan dat het product ondeugdelijk is.
Wanneer moet je je geld terugkrijgen als je iets retour hebt gestuurd?
De verkoper moet binnen 14 dagen na ontvangst van de ontbindingsverklaring je geld terugbetalen. Dit is anders als de verkoper heeft aangeboden om de geleverde product(en) zelf af te halen. Als dit het geval is, dan moet de verkoper je geld binnen 14 dagen terugbetalen nadat de verkoper de zaken heeft ontvangen of nadat je hebt aangetoond dat je het product hebt teruggezonden.