Pakket kwijt of niet bezorgd
Het kan voorkomen dat je pakket kwijtraakt of niet wordt bezorgd. Erg vervelend natuurlijk, maar wat nu? Welke rechten heb je als koper? En welke stappen kun je nemen? Je leest het hier.
Leestijd: 2 minuten
Wie is verantwoordelijk?
Je hebt online een bestelling geplaatst. De verkoper stuurt je online aankoop per pakket op. Hoewel pakketbezorgers vaak hun uiterste best doen je pakket zo snel mogelijk bij je te bezorgen, kan het voorkomen dat je pakket kwijtraakt of niet wordt bezorgd.
Pakket kwijt of niet bezorgd. Bij wie moet ik zijn?
Neem contact op met de verkoper als je pakket kwijt is, niet is bezorgd of beschadigd aankomt. Je hebt namelijk met de verkoper een (koop)overeenkomst afgesloten. De verkoper is verplicht om je bestelling in goede staat te leveren.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Je kunt ook zelf contact opnemen met het post- of koeriersbedrijf. Bijvoorbeeld als je over een track & trace beschikt en je graag wilt weten waar je pakket blijft. Aan de hand van de track & trace gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Heeft je pakket een onduidelijke status of klopt de bezorging niet? Dan kunt je alsnog contact opnemen met de verkoper, ofwel de verantwoordelijke voor de zending en je bestelling.
Pakket kwijt na bezorging bij de buren?
Het kan voorkomen dat je pakket bij de buren wordt bezorgd. Je krijgt dan een briefje in de brievenbus waarop staat waar je pakket is afgeleverd. Wanneer je het pakket ophaalt, blijken je buren echter van niets te weten. Wat nu?
Alleen als je buren daadwerkelijk voor ontvangst hebben getekend, draag je zelf als koper het risico vanaf het moment dat je bestelling is bezorgd. Hebben je buren niets getekend en is je pakket kwijt? Dan is de verkoper verantwoordelijk.
Heb je bij je bestelling aangegeven dat je pakketje bij de buren mag worden bezorgd en is je pakket kwijt? Ook dan geldt of er wel of niet is getekend voor ontvangst.
Pakket ‘bezorgd’, maar niets ontvangen?
Is je pakket volgens track & trace bezorgd, maar heb je niets ontvangen? De kans bestaat dat je pakket bij de buren ligt. Post- en koeriersbedrijven doen dit vaak als je niet thuis bent. Ook je huisgenoot of partner kan het pakket in ontvangst hebben genomen.
Is dit niet het geval en weet je niet waar je pakket bezorgd is? Neem dan contact op met de verkoper. Ook in dit geval geldt dat de verkoper verantwoordelijk is.
Klacht indienen of actie ondernemen?
De verkoper is je aanspreekpunt. Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen.
Tip: Als je online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand. Een belangrijk recht dat je hierbij hebt, is de wettelijke bedenktijd. Als je spijt hebt van je online aankoop, kun je die binnen 14 dagen na levering en zonder opgaaf van reden opgedaan maken.
Dit geldt ook voor bestellingen die kwijt zijn, niet geleverd worden of beschadigd aankomen. Lees hier meer over de wettelijke bedenktijd.