Voorkom identiteitsfraude met deze tips
Leestijd: 3 minuten
Identiteitsdiefstal komt vaker voor dan je denkt en is niet hetzelfde als creditcardfraude. Als je een abonnement afsluit voor je mobiele telefoon, moet je een kopie van je legitimatie laten zien. Stel dat iemand een kopie heeft van je paspoort. Dan kan hij een abonnement afsluiten op jouw naam! De rekeningen gaan wel naar jou. Maar ook alles wat deze persoon met de telefoon doet, gaat uit jouw naam. Een bedreiging of een bommelding dus ook, om een voorbeeld te geven.
Verschil met creditcardfraude
Als iemand je creditcard gegevens heeft, kan hij met jouw gegevens ‘gratis winkelen’. Hij kan spullen en diensten kopen voor zichzelf terwijl de rekening naar jou gaat. Het is onplezierig maar gaat iets minder ver dan identiteitsdiefstal.
Wat je zelf kunt doen bij identiteit- of creditcardfraude
Denk je dat iemand jouw identiteit of creditcardgegevens heeft gestolen? Doe direct aangifte bij de politie en laat je creditcard blokkeren. Het is verstandig om altijd het telefoonnummer hiervoor bij de hand te hebben. Als je een app op je mobiele telefoon gebruikt voor je bankzaken kun je hier ook vaak de pas direct blokkeren.
Voorkom het risico op identiteitsdiefstal
Het is erg lastig om te bewijzen dat iemand anders met jouw gegevens spullen heeft gekocht. Of dat je niet met een bepaalde telefoon hebt gebeld. Voorkomen is altijd het beste.
- Maak gebruik van een zogenaamde ‘twee-stap verificatie’ voor je digitale accounts. Zo wordt er in twee stappen gecontroleerd als je in wilt inloggen op bijvoorbeeld je e-mailaccount of social media account. Je krijgt bijvoorbeeld een SMS om te controleren of je de rechtmatige eigenaar van het account bent waar je op wilt inloggen
- Probeer situaties te vermijden waarbij je je identiteitskaart of paspoort digitaal moet uploaden. Moet je dit echt doen? Zorg er dan voor dat je je Burger Service Nummer (BSN) afschermt. Tip: gebruik de KopieID app van de Rijksoverheid om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig zijn
- Als je per e-mail de vraag krijgt je persoonlijke gegevens in te voeren is de kans groot dat dit een ‘phishing e-mail’ is. De e-mail lijkt op een mail van bijvoorbeeld je bank of de overheid, maar is afkomstig van oplichters. Bij twijfel kun je het beste de afzender van de e-mail bellen, om te controleren of dit klopt
- Gooi nooit zomaar je (oude) administratie in de prullenbak. Haal ze door de versnipperaar voordat je ze weggooit. Dit geldt ook voor bestelformulieren met een klantnummer erop, en andere post met persoonlijke gegevens
- Kijk uit met welke gegevens je op je social media accounts zet. Een oplichter kan gemakkelijk informatie verzamelen om vervolgens uit jouw naam te handelen
- Geef nooit zomaar je persoonlijke gegevens door als je wordt gebeld door zogenaamd je bank. Vertrouw je het niet? Bel dan zelf terug naar de bank om te controleren of het klopt dat je gebeld bent
- Bestel nooit iets op een openbare computer. Het kan zijn dat die je gegevens bewaart. Ben je genoodzaakt om toch op openbare netwerken te werken? Gebruik dan een tool die door middel van een ‘VPN’ verbinding je netwerk beveiligt. Hiervoor zijn verschillende apps te downloaden op je mobiele telefoon en op je laptop
- Met een slot op de brievenbus voorkom je dat post uit je brievenbus gevist kan worden
Creditcardfraude voorkomen
Je hebt vast vaker gehoord dat je voorzichtig moet zijn met je creditcardgegevens. Toch blijkt dat veel mensen niet voorzichtig genoeg zijn.
- Betaal alleen bij grote, bekende websites met je creditcard
- De naam van de website moet beginnen met https://. Let op die laatste ‘s’, die betekent ‘secure’, of te wel veilig en dit is te herkennen aan een groen hangslot in de adresbalk
- Er staat ‘veilig’ in groene letters voor de url in de adresbalk
- Geef nooit persoonlijke informatie via de telefoon. Krijg je een telefoontje van je bank, en vragen ze persoonlijke gegevens? Bel dan zelf terug via het algemene telefoonnummer van je bank. Als je de beller via dit nummer kunt bereiken, weet je zeker dat het echt je bank was