Wat kan ik doen als ik een (tweedehands) auto heb gekocht met gebreken, maar zonder garantie?
Heb je een (tweedehands) auto gekocht en ontdek je na aankoop dat er iets kapot is? Zelfs als je geen garantie hebt, heb je recht op een passende oplossing.
Je hebt recht op een deugdelijke auto
Wanneer je iets (tweedehands) koopt, heb je recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Een auto is ondeugdelijk als deze niet voldoet aan wat je ervan had mogen verwachten. Wat je mag verwachten van een auto hangt af van de volgende zaken:
- het merk;
- de prijs;
- het bouwjaar;
- de kilometerstand;
- hoe de auto onderhouden is;
- wat de verkoper gezegd heeft
- of de verkoper extra garantie geeft of niet.
Je mag in ieder geval van de auto verwachten dat je deze kunt gebruiken waar hij voor bedoeld is, namelijk dat de auto veilig genoeg is om mee te rijden. Ook mag je verwachten dat de opgegeven kilometerstand juist is. Van een oudere auto mag je minder verwachten dan van een nieuwere. Dat betekent dat de verkoper niet voor elk gebrek aansprakelijk is, vooral niet als de aankoopprijs laag was en de auto al behoorlijk op leeftijd is.
Mededelingsplicht en onderzoekplicht
De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dit houdt in dat hij je goede informatie moet geven over de auto. Bijvoorbeeld over de belangrijkste eigenschappen, of eventuele gebreken.
Let op: als koper heb je een onderzoeksplicht. Dat betekent dat je zelf moet controleren of de auto goed is en welke eigenschappen deze bezit. Hoe goed je de auto moet controleren, hangt ook af van wat de verkoper gezegd heeft. Je kunt bijvoorbeeld een proefrit maken om te controleren of de auto naar behoren rijdt. Vaak geldt hoe professioneler de verkoper, hoe kleiner de onderzoeksplicht voor koper en andersom.
Vertoont de auto binnen twaalf maanden na aankoop gebreken?
Dan gaat de wet er vanuit dat het gebrek al aanwezig was bij aflevering van de auto. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat de auto bij aflevering wel zonder deze gebreken was en voldeed aan wat je ervan had mogen verwachten.
Let op: je moet het gebrek zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen twee maanden na constatering van het gebrek melden bij de verkopende partij.
Vertoont de auto twaalf maanden na aankoop gebreken?
Indien jouw auto twaalf maanden na aankoop gebreken vertoont waardoor de auto niet voldoet aan wat je ervan had mogen verwachten, kan je de verkoper daar nog steeds op aan spreken. Je moet in dat geval wel zelf aantonen dat de auto niet goed was toen deze afgeleverd werd.
Let op: per 1 juli 2022 is termijn gewijzigd van zes naar twaalf maanden. Is de auto vóór 1 juli 2022 aangeschaft, dan geldt nog de oude garantietermijn van zes maanden.
Je hebt recht op kosteloos herstel of vervanging
Wanneer de auto niet voldoet aan wat je ervan had mogen verwachten, heb je recht op kosteloos herstel of vervanging van de auto. Je kunt daarbij niet altijd kiezen tussen een reparatie of vervanging. Soms wil de verkoper alleen maar repareren, omdat dat bijvoorbeeld goedkoper is voor hem. De verkoper mag in een zo’n geval aangeven dat hij alleen wil repareren.
Voor reparatie of vervanging door een vergelijkbare auto hoef je niet bij te betalen. Als je van de verkoper wel moet bijbetalen, dan mag je de overeenkomst ontbinden. Je krijgt dan jouw geld terug en levert de auto in. Je krijgt niet altijd het hele aankoopbedrag terug. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je de auto langere tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
Als je de auto hebt gebruikt en bepaalde onderdelen van de auto zijn versleten, dan moet je de reparatie zelf betalen. Je kunt hierbij denken aan een distributieriem die na een bepaald aantal kilometers moet worden vervangen.
Wat kun je doen als jouw auto niet goed is?
1. Neem contact op met de verkoper
Het beste is om eerst samen naar een oplossing te zoeken. Je kunt de verkoper bijvoorbeeld bellen en hem op de hoogte stellen van de gebreken aan de auto en vragen om een oplossing. Je moet het gebrek zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee maanden na constatering van het gebrek, melden bij de verkopende partij.
2. Schrijf een officiële brief of e-mail
Lukt het niet om er samen uit te komen? Schrijf de verkoper dan een officiële brief of e-mail met jouw klacht. Je kunt hiervoor gebruikmaken van onze gratis voorbeeldbrieven welke je kan aanpassen naar jouw situatie.
Het is belangrijk om daarin een termijn te stellen waarbinnen je een oplossing verwacht. Deze termijn moet wel redelijk zijn, dus bijvoorbeeld twee weken.
Geef in jouw brief ook aan welke vervolgstappen je gaat nemen als het probleem niet wordt opgelost. Het is verstandig de brief aangetekend te versturen, zodat je later kunt bewijzen dat je deze daadwerkelijk hebt verstuurd.
3. Eventuele vervolgstappen
Als de verkoper niet (naar tevredenheid) reageert op jouw brief kan je beslissen om vervolgstappen te nemen. Allereerst kun je nagaan of je met het geschil terecht kunt bij de BOVAG-geschillencommissie.
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Of valt het geschil niet onder de dekking van jouw verzekering? Dan kan ARAG je helpen met rechtshulp on demand »