De meest bizarre online aankoopzaken
Leestijd: 2 minuten
Steeds meer Nederlanders doen hun inkopen tegenwoordig online. Van kleding tot dagelijkse boodschappen: het internet lijkt onze grootste vriend. Maar wat als de onlineverkoper opeens uw ergste vijand wordt? Onze juristen zetten een aantal bizarre zaken op een rijtje.
1. Peperduur horloge is niet nieuw
Met smart wachtte een ARAG-klant op zijn nieuwe horloge. Hij kocht het online via de website van een juwelier voor € 7000,00. Wat blijkt bij levering? Het horloge is helemaal niet nieuw en de tijd van het uurwerk loopt enkele seconden achter. De verkopende juwelier houdt ook nog stug vol dat hij wel een nieuw én goed werkend horloge heeft geleverd.
De klant baalt dat hij dit keer heeft gekozen voor een online aankoop. Noormaal gesproken gaat hij altijd naar de winkel. Achteraf bleek dit helemaal niet zo ongunstig. Een ARAG-jurist wees hem erop dat de juwelier was vergeten om bij zijn online verkoop te vermelden dat zijn klant een bedenktermijn had. Omdat de juwelier zijn klant hier niet op had gewezen, werd deze verlengd van 14 dagen naar 12 maanden. Daar deed de horlogekoper een beroep op. Hij kon de koop dus zonder reden annuleren. De juwelier stortte uiteindelijk de € 7000,00 terug op de rekening van de klant.
Als u online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand. Een belangrijk recht dat u hierbij als consument heeft, is de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De verkoper is verplicht u hierover te informeren. Voldoet de aankoop niet aan uw wensen? Dan heeft u dus het recht om de koop te ontbinden.
2. Opgelicht met een nep Chaneltas
Online zijn er steeds meer websites te vinden waarop consumenten hun kleding, tassen en schoenen een tweede leven bieden. Vintage is helemaal van nu. Soms zijn er prachtige merkpareltjes te vinden. Een klant van ARAG vond zo’n pareltje; althans dat dacht ze.
Zij kocht een Chaneltas van een aanbieder op Vinted voor een bedrag van € 3.095,00. Omdat het niet zomaar een tas is, kocht ze hem met een kopersbescherming. Samen met een vriendin haalde ze de tas op bij een afhaalpunt. Toen zij het pakket opende kreeg ze de schrik van haar leven: de tas bleek een namaakmodel te zijn. De tassenkoopster stuurt direct een e-mail naar de verkoper. En via de chatfunctie op de site, wordt Vinted op de hoogte gebracht. Vinted heeft de verkoper op de site geblokkeerd en de betaalde kosten voor de tas volledig vergoed.
Probeer achteraf te betalen. Zijn de gegevens van de wederpartij niet bekend, dan kunt u soms deze gegevens nog achterhalen via uw bank. Bij uw eigen bank kunt u via de fraudehelpdesk vaak een verzoek uitzetten. Kunt u niet achteraf betalen? Betaal dan met een creditcard of Paypal. Dan heeft u aankoopbescherming
3. Website na betaling offline
Soms is een onlineaanbieding bijna te mooi om waar te zijn. Dat bleek ook uit het verhaal van een ARAG-klant die online een bestelling plaatste en pellets kocht. (Dit zijn geperste korrels van onder andere houtafval. Ze worden gebruikt als brandstof in een speciaal daarvoor gemaakte kachel.)
Gezien de hoge energieprijzen, dacht de klant er slim aan te doen om flink in te slaan. De bestelling werd online geplaatst en de klant ontving netjes een bevestiging van zijn bestelling. De kosten moesten overgemaakt worden naar een buitenlands rekeningnummer. Dat heeft de klant gedaan. Daarna heeft hij de pellets nooit ontvangen. De klant zocht natuurlijk naar een oplossing en probeerde contact op te nemen met de verkoper. Maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan: de website was offline gehaald en niet meer te traceren. Ook was er nergens een KVK-nummer te achterhalen. Deze klant is dus opgelicht door een schimmige website eigenaar.
Check voordat u iets bestelt het KVK-nummer van de verkopende partij. Kijk ook of andere klanten recensies achterlaten over de webshop waar u iets wil bestellen. Vertrouwt u het niet? Controleer dan de gegevens van het bedrijf via de website van de politie, voordat u geld overmaakt.
4. Pakket komt nooit aan
Het komt helaas ook regelmatig voor dat online aankopen nooit bij de koper aankomen. Onze juristen horen dit heel vaak. Een pakket kan zoekraken of verkeerd geadresseerd zijn. In het verhaal van één van onze klanten lag het probleem ergens anders. De webshop heeft de bestelde en betaalde artikelen nooit verzonden.
Toen deze ARAG-klant constateerde dat zijn gekochte artikelen nooit bij hem thuis aankwamen, nam hij contact op met ARAG. De jurist die de zaak behandelde, schreef een brief naar de webshop. Daarin vermeldde de jurist het beroep op bedenktijd. De jurist kreeg geen antwoord van de webshop. Vervolgens werd een dagvaarding opgesteld. Het antwoord daarop kwam van een deurwaarder en was niet positief: ‘De wederpartij kan waarschijnlijk niet betalen’, kreeg de jurist te horen.
In dit geval heeft de webshop betalingsproblemen, maar het kan dus ook voorkomen dat uw pakket om een andere reden niet aankomt. Weet wat u dan het beste kunt doen, door deze tips te lezen.